بسم الصليب
وزى موعتكم
ده الجزاء الثانى
((راح الحب))
منزل ابو عمرو
على أنغام موسيقه هاديه كانت سوزان قاعده على السرير وغرقانه في أحلامها....... وفي فارس احلامها ياسر ...... ياسر مسيطر على كيانها وقلبها وفكرها صحيح ان ياسر لعبي وتنك ويخنق بس رغم كل ده كان قلب سوزان متمسك به وحاسه انه عنده مشاعر اتجاها بس مش عاوز يصارحها بيها
وفجأة أنفتح الباب بقوة بوووووووم وطبعا كانت حنان
حنان: سوز تعالي ساعديني
سوزان الي فطت من على لسرير لما فتحت الباب: بسم الله الرحمن الرحيم تف تف تف مالك رجفتينى شويه شويه حتى خبطى الاول....
حنان :ياهه على اخر الزمن سوزان بتعلمني الادب ....علمي نفسك الاول .... يله قومي خلصى .. يلا بئه ساعديني عاوزه أعمل صونيه كيكة بلشوكلته علشان دعاء صحبتى...
سوزان ( بنظرة شك): دعاء ولا أخو دعاء ..صف قصدى الخطيب الاول
حنان: طلعى الموضوع ده من دماغك انا بعملها لدعاء وانتي شيطانه وافكارك جت على الهواء ... وبعدين متقوليش الاول
سوزان: يوووه اصحى كفايه احلام...
حنان قعدت جنب اختها بحزن:لو عمى يرضه يرجعه ...
سوزان: يرضه هههه...،ازاى ياروحى فهميني...
حنان قامت:معرفش بس حرفض اى حد يتقدملى لحد ميرضه..وبعدين خلصى قومى سعدينى....
سوزان: مش قادره .... أنا تعبانه وبعدين انا حاطه منكير...
حنان: علشان خاطرى.....شوفى لو سعتينى حعمل اتنين وابعت التانيه لبيت عمك اه اه؟
سوزى نطت من على سريرها:مين فيهم؟
حنان بخبث: معرفش؟
سوزان:ماشى بس ابعتيها لعمو سيد...
حنان:وتساعديني؟؟
سوزان:أكيد يله يا عسل..
ريم بخبث:كويس وفين المنكير وال....
سوزان وهي بتاخد مزيل طلاء الأظافر من على الكميدينو: خلاص بلها منكير
حنان ضحكت على تصرف اختها: ههههه ..حب بنات فاضيه امال لو قلت ان ياسر هنا حتتجننى..
هند مبحلقه بعنيها:هنا...
حنان:مالك اتلبستى انا بقلك لو لو وبعدين ليه انتى راميه نفسك عليه اتقلى شويه ..يله تعالى سعدينى وحبعتلهم...
سوزان من الفرحة راحت جنب اختها 0 انتي أختي حبيبتي لازم اساعدك 000000 حنان:انتى حبيتى.. جهزى المقدير لحد مصحى اخوكى وائل....
راحت حنان لغرفة وائل وكان المنظر المعتاد وائل متسمر جدام شاشة الكمبيوتر اوالاتارى
حنان:ايه الضلمه دى...اوتك غلسه
وائل: أنا بحبها كده.
حنان راحت تفتح الستارة وهي تكح : وائل...انت مزهقتش من العب على النت..
وائل وعيونه على الشاشة: لا مزهقتش
حنان :انت منمتش من امبارح ...
وائل:مجينيش نوم
حنان: ماتعبتش
وائل:بس انتى المبتتعبيش من النصايح
حنان :ايه عاجبك في النت ومخليك لاصق فيه...ورينى كده
وقربت جمب الشاشه
وائل سد الشاشه بيده :وانتى مالك غلاسه
حنان بعدت عنه أصلا ماكانش هامها تعرف بيشوف على النت ايه لن هي واثقه باخوها هو تربياتها ومستحيل يعمل حاجه غلط وراحت توضب له السرير
حنان:أنت صليت الفجر
وائل: اكيد.... بس خفى نصايح ....وأنتي أمممممممم( يدور لها نصيحة) عطيتي ماما الدواء
حنان وهي تضرب يدها بخدها : أوه نسيته .. الحمد الله انك فكرتني
ونزلت بسرعه تشوف أمها
حنان: ماما...ماما
ومعاها صوت ام عمرو من المطبخ: نعـــــــــــــــــــــــم
حنان دخلت المطبخ كانت سوزان مع امها سوزان لما اتكبست ومعرفتش مقادير الكيكه نادت أمها علشان متزعلهاش حنان
حنان : ماما ختى البرشام
أم عمرو : أيوه خته من الصبح.. ليه!!؟؟
حنان ( بأرتياح): الحمدالله ريحتينى ..افتكرتك نستيه...
أم عمرو: منستش ....ربنا ميحرمنيش منك ابدآ انتى واخوكى عمرو دنيتى كلها..
عمرو اخو حنان وسوزان مسافر كندا يكمل دراسته الي بداها بمجاستير في هولندا .... و ناوي ياخد الدكتوراه في الهندسة الطيران في كندا
سوزان بعد ماشافت المدح كله لريم : أحححم....أحم.. نحن هنا
أم عمرو: وأنتي كمان يا حبيبتي نن عينى من جوه....(ونزلت دمعه من عين أم عمرو)
حنان: ليه ياماما...متزعليش قربت الاجازت ويجى بسلامه..وياخدك فى الطياره ويفسحك.
أم عمرو ( وهي بتمسح دموعها):دى دموع الفرحة..فرحانه علشنكم ربنا لدانى نعمه تستر...
قطع كلامهم صوت التلفون......وجرت سوزى علشان ترد
سوزى: ألوووو...
عمرو : مساء الخير حبيبت قلبى
سوزى: حبيبي اخوى..... عامل ايه عمرو..وحشتينا قوى قوى
عمرو-_ كويس طول مسمع انكم بخير
سوزان: تعالى اول مره توحشنا قوى كده....
عمرو:انا بتصل بيكم كل يوم...
(أم عمرو وحنان من اول مسمعو أسم عمرو عوزين يسحبو السماعة من يد سوزان)
حنان بتكلم سوزى: اعطيني اكلمه... بس أمها سحبته من يد سوزى
ام عمرو : ايوه حبيبي فينك وحشتنا ...
عمرو بصوت حنون:اذيك يا غاليه ياست الحبايب .....والله لسه بقول لسوزى أنا بتصل كل يوم وأسأل عليكى بس انتي بتكونى نايمه ومرداش اقلقك..
ام عمرو :حتى لو نايمه لازم تقولهم يصحوني..انا متوحشاك قوى ونفسى اشوفك.(وبكت)
حنان خدت السماعة منها: اذيك ياعمرو عامل ايه؟
عمرو: تمام ..مالكم وخدينى واحد ورا واحد براحه عليه..
حنان: ههههه..امته راجع وحشنا قوى.
عمرو : الجمعه أن شاءالله
حنان:يله عوزينك ترجع بسرعه علشان تخدنا فى طيار تفسحنا ولا ايه رايك يا حضرت الطيار..
عمرو : ههههه..حجبلك طياره بلاستك علشان افسحك بيها..
حنان:هههههههههه يله تعاله مش خلصت قاعد ليه...
عمرو:أيوه خلصت وكلها كم يوم كده واخذ الشهادة يا ستى وابقا طيار زى مبتقولى ....
حنان: يا الطيار ايه اخبار الامتحنات النهائيه طمنى...
عمرو: الحمدالله
حنان: طيب مش عاوز اى حاجه
عمرو: لا والله بس ناقصتني اشوفكم
حنان : اقولك يا عمرو انتى وراجع متنساش هديتى
عمرو: العوزاه يا روحى قولى
حنان : أناعاوزه أمممممم كل حاجه حلو
عمرو : حاضر ..الدنيا كلها ليكى
حنان : مرسى يا احلى اخ
عمرو: فين وائل عاوز أكلمه
حنان : فوق على الكمبيوتر
عمرو : لحد دلوك مدمن نت ...والله معارف ايه عاجبوه فيه
حنان : اعمل ايه مليت وانا بكلمه
عمرو: أنا حكلمه حولى الخط لغرفته
حنان: اوكى مع السلامه ... أستلمه .. باى
(حولت حنان المكالمة لسعود)رن رن رن
حنان بعد مقفلت السماعة: ماما عمرو بيقول حيوصل مطار القاهره يوم الجمعه
أم عمرو : يوصل بالسلامه امين يا رب
سوزى: قلتيله يجيب لينه حجات حلوه.... هدايا......كده يعنى
حنان: أيوه ..انا متوصاش
أم عمرو:اخ منكم بنات اليوم كل عوزينها ليكم
(منزل ابو سيف)
نرمين كانت بالمطبخ بتعمل نس كافيه لنفسها وتدندن أغنية في الوقت نفسه دخل سيف عليها وقعد يتسحب بهدوء و بدون ماتحس بيه.
سيف بصوت قوي : بوووووووووووووووم
نرمين فطت من مكانها وتكب من ايدها نس كافيه: يممممممهههههه....انا عارفه ليه امك جابتك .. رجفتنى ياسيف
سيف : ههههههههه ....محدش قلك شوفى أفلام الرعب..بتعملى ايه؟
نرمين:ذى منته شايف نس كافيه قصدى الكان نس كافيه
سيف: اوه كويس ..اعملنا اتنين يله..
نرمين :أوكي ..
سيف : كويس فين بئه اختك رندا؟؟
نرمين: في اوضتها
سيف:واخوكى رجب؟!!
نرمين:هو تحقيق ولا ايه...طلع قال راوح لوائل ابن عمك.......
نرمين: سيف خد كوبايت انور قالى عاوز نس كافيه ومرجعش
سيف:وراح فين هو كمان؟
نرمين: والله معارفه ياخويه حال أنور اليومين دول مش عاجبنى ودايمآ يرجع متأخر قوى.ولسه مرجعش من امبارح..
سيف ( وهو مستغرب) : من امبارح؟؟
نرمين أرتبكت وبتحاول تصحح الغلط : لااهو قال را ....س..س....
سيف بما انه اكبر اخواته وهو حاسس أنه المسؤول عن البيت مكان ابوه الي أربع وعشرين ساعه .. سكران ويدور فى الشوارع ..سيف هو الأب للبيت .. وبيعوض كسل ابوه بمشاريع عمه ... ويساعد اخواته ...ويحمي اخوانته من ان ينحرفون كل شي على راسه ..امه سبتهم ..وابوهم سيبهم قبل امهم ..والفضل يرجع له ولنرمين لانهم حافظوا على الاسره من الدمار...
وفي الوقت ده سمعوا صوت فرامل عربيه... وبعدها دخل أنور و هويتمرجح مع أنغام الموسيقى الي كان يسمعها من الهدفون فى ودنه ويرددها وراه
سيف: أنور كنت فين؟؟!!
انور مشى من قدامه من غيرميرد عليه ولاحتى يبصله
سيف صرخ فيه: أنور وقف انا بكلمك
أنور بصله بكل برود بعد مانزل السماعه من ودنه: نعم ..عاوز ايه.
سيف0 كنت فين ومع مين كنت سهران لدلوك؟
أنور : مع أسامه
سيف0 مستغرب من الي قاله انور : أسامه ...اسامه ؟؟؟
أنور: أيوه أسامه ولد عمي...... ليه فيها حاجه حضرتك عندك مانع ولا حاجه..
سيف ( والحمق باين عليه من كلام أنور): ومن امته بتمشى وتسهر مع أسامه ..... وكمان عندي مانع......وكمان انته عارف أسامه وطريقه حياته الوسخه المتتنهيش من كل شى غلط...
انور: والله انا مش شايف حاجه غلط عليه..مفيش ارجل منه فىالدنيه كلها0
سيف : كويس..انك مش شايف...ولا حتشوف طول منته ماشى معاه.بص لنفسك وشوف شكلك.أسمع والله لو شفتك معاه مره ثانيه حتندم مدا حياتك..
أنور: سيف أنا مش صغير علشان تقلى امشى مع مين وممشيش مع مين..
سيف: أنت أخوي وخايف عليك
أنور:أيوه ايوه اديك قلتها انت اخويه مش ابويه.
(سيف كان الغضب ماليه ازاى اخوه الي تعب معاه وبتربيته .. وبذل كل جهده يحميه من سن المراهقه يتقلب بلشكل ده خلال كم يوم غاب فيها عن البيت .....(ردد بصمت) ... كله من أسامه )
سيف: احترم نفسك ومتكلمنيش بالطريقة دى
انور.0 مشى ومعطلهوش اى اهتمام000
لكن سيف وقف وقطع عليه طريقه: صدقني لوطلعت مع الي أسمه أسامه لكسر راسك سمعنى
انور حس بخوف من نظراته : خلاص....... وبعدين متعملهاش فيلم.
سيف كان بيمد ايده على اخوه بس تدارك الوضع وطلع من البيت والحزن ماليه قبل ميأزى اخوه...
نرمين كانت تسمع كلامهم من المطبخ راحت ورى سيف تناديه : سيف ... سيف ...بس مردش عليها.
أنور :سيبك منه عاوز يعمل فيها كبير..
نرمين:والله حرام عليك ..اخوك عاوز مصلحتك
أنور : أه اه ..خل يروح أنا ريح انام ...مليش نفس اخنق نفسى علشانه
نرمين جلست على أقرب كرسي تبكى حظها الي خد منها أمها وعطاها أبو سكيرآ وأخوا بينهار..
((كفايه صدمات))
في المكتب وقف حسن
مصدوم من كلام ابوه أيه البيقوله واه البحصل ده والخربطه البتحصل..واه البيسمعه ده....
عاوزه يجوز حنان.... يجوزها.... لامستحيل هو مفكرش غير في سالى ....سالى الوحيدة الي بيحبها ... لا.. مش حيكسر حبه وياخد حنان عشان أبوه......ماراح يدوس على قلبه على شان خاطره ..مش يخلف بوعده سالى....
الأبو: ها ايه رئيك... حنان بنتى وأعرفها كويس وعمرك محتلاقى زيها وهى مش حتلقى زيك....
حسن بأرتباك : بس يابابا أنا مبفكرش في الجواز..
الأبو: أنت راجل دلوك ولازم تفكر فيه ولا امته حتفكر فيه انت كبرت كفياك.....
حسن بقلق: حتى لوفكرت ماقدرش آخد البنت الي أنت تختارها المفروض انا أختارها..
ابوه استغرب من كلامه : ياحسن انت تعرف حنان هي ماشاالله عليها الي قايمه بالبيت كله ومعتقدش انك راح تشوف أحسن من حنان زوجة ليك..
حسن ساكت مش مصدق الي بيحصل الاول افتكر ابوه بيهظر معاه...
حسن:بس يا بابا حتى لو فكرت انى اجوز ماعتقدش ان حنان هي الحختارها ...
أبوه واعصابه بدت تنشد ماكانش متخيل ان حسن حيرفض حنان : وأنت من امته تطلع عن شورى .. أنا قلت حتاخد حنان ..يعني بتاخدها وإذا حبيت انك تعصيني وتبين انك تقدر ترد كلا مي وتطلع عن شوري بعد العمر ده كله براحتك
حسن : لا ..بس يا..
أبوه ماعطهوش فرصة يكمل كلامه وطلع بسرعة
حسن سند جسمه على الحيطه: ليه يا بابا بس كده....ليه عاوز تعذبني ..ليه عاوز تموتنى ..والله حرام لوكان أسامه مكاني مكنتش تقدر تجبره لانه جبار على الكل .... أناالوحيد الحيطه المايله واسمع كلامك ومقدرش ارفضلك طلب.والله لو اجبرتونى حتتفنونى حى .حرام.سالى هى الحب الوحيد ومش حفرط فيها ابدآ ولو على رقبتى..مستحيل
فهد كان بيكلم نفسه ويحاول يطمن نفسه أن ابوه ما مش حيجبره ..... وان هو بس العارف مصلحته ....... واكيد حيفهم أن مصلحته مع سالى لو فهمه هو بنفسه أن سالى هي الأنسانة الوحيدة الي يتمناها ..لكن لو أبوه اصر حيعمل ايه .(.هو لازم يكلم سالى ويخليها تقرر تتزوجه باسرع وقت .. واما ابوه مش حيوافق لوقاله احبها ..اكيد حيرفض وحيقول بنت عمك احسن منها ..وبلا حب ولعب عيال ...)
في الحظة دى والأفكار خلاص حطمت راسه دخل عليه سيف ...... سيف ولد عمه وهو بمعزة أخوه واكثر هم مثل الروح الوحده الي فى جسدين و يجمعهم قلب واحد وأفكارهم وحده وميولهم واحد......... ضحكهم مع بعض وحزنهم مع بعض بأختصار هم أخوان .....
حسن أرتاح لماشاف سيف وعاوز يكلمه بموضوع الزواج..... وهو عارف ان سيف الوحيد الي يقدر يغير راي ابوه .... لأن ابوه معتمد على سيف في كل صغيره وكبيره من امور الشركة.... وهو الوحيد الي ماسك أمورها بعد ابوه عشان كده هو الثقة عند أبوه...
حسن بصوت مشوش: اهلن سيف
سيف مردش على حسن والغضب باين عليه
حسن أستغرب منه وقبل ميسأله عن سبب حمق
تكلم سيف وشرر بيطير من عينه:حسن .... انت عارف اني بعتبرك ذى أخوي وبعزك واحترمك .... لكن لازم تعرف اني كتر ما مبحبك أكره اخوك .... فارجوك لوعاوز محبتنا وصدا قتنا تستمرأبعد اخوك عنينا
حسن وهو متعجب من كلام سيف ومتفاجئ منه فى نفس الوقت: أخووي؟؟؟
سيف : أيوه اخوك هوفى حد غيره أسامه أخوك اس البلاوى من اول ممشى مع أخويه وهو حالته ماتسر لاعدو ولا حبيب
حسن لسه مستوعب: اخوك رجب ولا أنور
سيف :حنصطعبط ....أنور بيرجع وش الفجر او الصبح كل يوم...
حسن بدا يفهم:وبعدين وانا مالى.
سيف :هو مالك لانه اخوك..
حسن حيرته هل الأتهامات والمصايب الموجهة له :انت عارف أخويه كويس أسامه عنيد وراسه ناشفه مبيسمعش لحد ولا يخاف من حد...
سيف ضرب بيده على المكتب :شووف يا حسن لومبعتش اخوك عن اخويه لانته صاحبى ولا ابن عمى ولا اعرفك..
حسن حزن من الكلام متوقعش ان ابن عمه يقول كده وبلزات نهرده وهو محتجله ....
سيف شاف حالة حسن .... فكر فى الكلام الي قاله: اسف سامحنى ياصاحبى .... انت عارف اخوك غاظنى معلش متزعلش .... أنا عارف انك غيره خالص .... بس انوراخويه وانا خايف عليه من طريق أسامه..
حسن قعد ساكت يبص لسيف وعنيه محمره نزلت دمعة على خده حاول يمسكها لكنه مقدرش ولما نزلت من عينه مسحها بسرعة قبل ميلحظها سيف لكن لاحظه سيف وشافها..
سيف مش مصدق ان حسن ممكن يبكى ....وبلزات علشان كلام ميستهلش عن اسامه وبزات انهم ضريو على الشكوه منه..
سيف: انت بتبكى؟؟
حسن وهو بيحاول يبتسم : لا لا
سيف :برده كده مش عيب الرجاله تبكى....مكنتش اعرف ان كلامى حيزعلك كده معلش ياخى
حسن:---------
سيف :حسن....احكيلى مالك
حسن : سالى ياسيف سالى
سيف محتار : مالها سالى ؟؟
حسن:حتروح من يدى
سيف مستغرب : وتروح فين وليه ....فهمنى ياحسن متقلقنيش
حسن:بابا عاوز يجوزنى
سيف فتح عنيه على الاخر : تتجوز ؟!مين
حسن نزل راسه تحت: حنان
ناصر زادة حدة أستغرابه : حنان؟ حنان مين .... (سحب نفس بصوت )حنان بنت عمى محمود
حسن :أيوه
سيف ابتسم :كويس الف مبروك يا صاحبى.
حسن رفع راسه :مالك انت اجنيت ولا ايه انت عارف كويس ان قلبى مفهوش غير سالى ومستحيل افكر فى غيرها..
سيف :ايوه صح انا نسيت سالى ..وبعدين حتعمل ايه.؟
حسن: هو خلانى حتى نطقت حرف
سيف مستمر في اسئلته =طيب حتقله ايه
حسن:مش عارف يا سيف حاسس ان راسى حتنفجر خلاص انت عارف قلبى بينبط بكل دقه سالى سالى سيف بمرح ونظره حلوه:ياسلاملم هههههههه
حسن :والله انت فاضى انا بحكيلك همى وانت بتهزر..
سيف :اوكى شويه شويه عليه ....كلنا عندنا مشاكل ولا نست أنور وأسامه..
حسن: سيبك منهم .... المهم انا عاوزك تساعدنى .... وتدينى رايك
سيف ونظراته تحولت للجدية :انت عاوز رائى بصراحه
حسن :انتى بتقول ايه انت عارف ان رائيك هو رائيى ولا انت مش عارف كده....
سيف بصوت ثابت :اكيد طبعآ .... واذا كنت عاوز رايى خد حنان وتبع كلام ابوك ..وسيبك من لعب العيال ...سالى متنفعش للجواز ومش بتاعت جواز ...هي بتفكر فى الحب والدلع بس...
حسن مكنش متوقع صاحبه وابن عمه حيوقف مع ابوه ضده يا خساره
حسن من غير وعي سأل سيف :ليه كده؟؟
سيف =ليه دى فكر انت فيها بنفسك ....
وبص سيف للساعة المعلقة على الحيطه : انا اتأخرت لازم امشى
.... وطلع وترك حسن مذهول من الحصل منه..
منتظر ردودكم
وانتظرو مفجات اكثر