البابا كيرلس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أنسان
عضو جديد
عضو جديد



عدد الرسائل : 23
تاريخ التسجيل : 08/08/2007

اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى Empty
مُساهمةموضوع: اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى   اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى I_icon_minitime18/10/2007, 8:58 am

بسم الصليب
وزى موعتكم
ده الجزاء الثانى
((راح الحب))
منزل ابو عمرو
على أنغام موسيقه هاديه كانت سوزان قاعده على السرير وغرقانه في أحلامها....... وفي فارس احلامها ياسر ...... ياسر مسيطر على كيانها وقلبها وفكرها صحيح ان ياسر لعبي وتنك ويخنق بس رغم كل ده كان قلب سوزان متمسك به وحاسه انه عنده مشاعر اتجاها بس مش عاوز يصارحها بيها
وفجأة أنفتح الباب بقوة بوووووووم وطبعا كانت حنان
حنان: سوز تعالي ساعديني
سوزان الي فطت من على لسرير لما فتحت الباب: بسم الله الرحمن الرحيم تف تف تف مالك رجفتينى شويه شويه حتى خبطى الاول....
حنان :ياهه على اخر الزمن سوزان بتعلمني الادب ....علمي نفسك الاول .... يله قومي خلصى .. يلا بئه ساعديني عاوزه أعمل صونيه كيكة بلشوكلته علشان دعاء صحبتى...
سوزان ( بنظرة شك): دعاء ولا أخو دعاء ..صف قصدى الخطيب الاول
حنان: طلعى الموضوع ده من دماغك انا بعملها لدعاء وانتي شيطانه وافكارك جت على الهواء ... وبعدين متقوليش الاول
سوزان: يوووه اصحى كفايه احلام...
حنان قعدت جنب اختها بحزن:لو عمى يرضه يرجعه ...
سوزان: يرضه هههه...،ازاى ياروحى فهميني...
حنان قامت:معرفش بس حرفض اى حد يتقدملى لحد ميرضه..وبعدين خلصى قومى سعدينى....
سوزان: مش قادره .... أنا تعبانه وبعدين انا حاطه منكير...
حنان: علشان خاطرى.....شوفى لو سعتينى حعمل اتنين وابعت التانيه لبيت عمك اه اه؟
سوزى نطت من على سريرها:مين فيهم؟
حنان بخبث: معرفش؟
سوزان:ماشى بس ابعتيها لعمو سيد...
حنان:وتساعديني؟؟
سوزان:أكيد يله يا عسل..
ريم بخبث:كويس وفين المنكير وال....
سوزان وهي بتاخد مزيل طلاء الأظافر من على الكميدينو: خلاص بلها منكير
حنان ضحكت على تصرف اختها: ههههه ..حب بنات فاضيه امال لو قلت ان ياسر هنا حتتجننى..
هند مبحلقه بعنيها:هنا...
حنان:مالك اتلبستى انا بقلك لو لو وبعدين ليه انتى راميه نفسك عليه اتقلى شويه ..يله تعالى سعدينى وحبعتلهم...
سوزان من الفرحة راحت جنب اختها 0 انتي أختي حبيبتي لازم اساعدك 000000 حنان:انتى حبيتى.. جهزى المقدير لحد مصحى اخوكى وائل....
راحت حنان لغرفة وائل وكان المنظر المعتاد وائل متسمر جدام شاشة الكمبيوتر اوالاتارى
حنان:ايه الضلمه دى...اوتك غلسه
وائل: أنا بحبها كده.
حنان راحت تفتح الستارة وهي تكح : وائل...انت مزهقتش من العب على النت..
وائل وعيونه على الشاشة: لا مزهقتش
حنان :انت منمتش من امبارح ...
وائل:مجينيش نوم
حنان: ماتعبتش
وائل:بس انتى المبتتعبيش من النصايح
حنان :ايه عاجبك في النت ومخليك لاصق فيه...ورينى كده
وقربت جمب الشاشه
وائل سد الشاشه بيده :وانتى مالك غلاسه
حنان بعدت عنه أصلا ماكانش هامها تعرف بيشوف على النت ايه لن هي واثقه باخوها هو تربياتها ومستحيل يعمل حاجه غلط وراحت توضب له السرير
حنان:أنت صليت الفجر
وائل: اكيد.... بس خفى نصايح ....وأنتي أمممممممم( يدور لها نصيحة) عطيتي ماما الدواء
حنان وهي تضرب يدها بخدها : أوه نسيته .. الحمد الله انك فكرتني
ونزلت بسرعه تشوف أمها
حنان: ماما...ماما
ومعاها صوت ام عمرو من المطبخ: نعـــــــــــــــــــــــم
حنان دخلت المطبخ كانت سوزان مع امها سوزان لما اتكبست ومعرفتش مقادير الكيكه نادت أمها علشان متزعلهاش حنان
حنان : ماما ختى البرشام
أم عمرو : أيوه خته من الصبح.. ليه!!؟؟
حنان ( بأرتياح): الحمدالله ريحتينى ..افتكرتك نستيه...
أم عمرو: منستش ....ربنا ميحرمنيش منك ابدآ انتى واخوكى عمرو دنيتى كلها..
عمرو اخو حنان وسوزان مسافر كندا يكمل دراسته الي بداها بمجاستير في هولندا .... و ناوي ياخد الدكتوراه في الهندسة الطيران في كندا
سوزان بعد ماشافت المدح كله لريم : أحححم....أحم.. نحن هنا
أم عمرو: وأنتي كمان يا حبيبتي نن عينى من جوه....(ونزلت دمعه من عين أم عمرو)
حنان: ليه ياماما...متزعليش قربت الاجازت ويجى بسلامه..وياخدك فى الطياره ويفسحك.
أم عمرو ( وهي بتمسح دموعها):دى دموع الفرحة..فرحانه علشنكم ربنا لدانى نعمه تستر...
قطع كلامهم صوت التلفون......وجرت سوزى علشان ترد
سوزى: ألوووو...
عمرو : مساء الخير حبيبت قلبى
سوزى: حبيبي اخوى..... عامل ايه عمرو..وحشتينا قوى قوى
عمرو-_ كويس طول مسمع انكم بخير
سوزان: تعالى اول مره توحشنا قوى كده....
عمرو:انا بتصل بيكم كل يوم...
(أم عمرو وحنان من اول مسمعو أسم عمرو عوزين يسحبو السماعة من يد سوزان)
حنان بتكلم سوزى: اعطيني اكلمه... بس أمها سحبته من يد سوزى
ام عمرو : ايوه حبيبي فينك وحشتنا ...
عمرو بصوت حنون:اذيك يا غاليه ياست الحبايب .....والله لسه بقول لسوزى أنا بتصل كل يوم وأسأل عليكى بس انتي بتكونى نايمه ومرداش اقلقك..
ام عمرو :حتى لو نايمه لازم تقولهم يصحوني..انا متوحشاك قوى ونفسى اشوفك.(وبكت)
حنان خدت السماعة منها: اذيك ياعمرو عامل ايه؟
عمرو: تمام ..مالكم وخدينى واحد ورا واحد براحه عليه..
حنان: ههههه..امته راجع وحشنا قوى.
عمرو : الجمعه أن شاءالله
حنان:يله عوزينك ترجع بسرعه علشان تخدنا فى طيار تفسحنا ولا ايه رايك يا حضرت الطيار..
عمرو : ههههه..حجبلك طياره بلاستك علشان افسحك بيها..
حنان:هههههههههه يله تعاله مش خلصت قاعد ليه...
عمرو:أيوه خلصت وكلها كم يوم كده واخذ الشهادة يا ستى وابقا طيار زى مبتقولى ....
حنان: يا الطيار ايه اخبار الامتحنات النهائيه طمنى...
عمرو: الحمدالله
حنان: طيب مش عاوز اى حاجه
عمرو: لا والله بس ناقصتني اشوفكم
حنان : اقولك يا عمرو انتى وراجع متنساش هديتى
عمرو: العوزاه يا روحى قولى
حنان : أناعاوزه أمممممم كل حاجه حلو
عمرو : حاضر ..الدنيا كلها ليكى
حنان : مرسى يا احلى اخ
عمرو: فين وائل عاوز أكلمه
حنان : فوق على الكمبيوتر
عمرو : لحد دلوك مدمن نت ...والله معارف ايه عاجبوه فيه
حنان : اعمل ايه مليت وانا بكلمه
عمرو: أنا حكلمه حولى الخط لغرفته
حنان: اوكى مع السلامه ... أستلمه .. باى
(حولت حنان المكالمة لسعود)رن رن رن
حنان بعد مقفلت السماعة: ماما عمرو بيقول حيوصل مطار القاهره يوم الجمعه
أم عمرو : يوصل بالسلامه امين يا رب
سوزى: قلتيله يجيب لينه حجات حلوه.... هدايا......كده يعنى
حنان: أيوه ..انا متوصاش
أم عمرو:اخ منكم بنات اليوم كل عوزينها ليكم
(منزل ابو سيف)
نرمين كانت بالمطبخ بتعمل نس كافيه لنفسها وتدندن أغنية في الوقت نفسه دخل سيف عليها وقعد يتسحب بهدوء و بدون ماتحس بيه.
سيف بصوت قوي : بوووووووووووووووم
نرمين فطت من مكانها وتكب من ايدها نس كافيه: يممممممهههههه....انا عارفه ليه امك جابتك .. رجفتنى ياسيف
سيف : ههههههههه ....محدش قلك شوفى أفلام الرعب..بتعملى ايه؟
نرمين:ذى منته شايف نس كافيه قصدى الكان نس كافيه
سيف: اوه كويس ..اعملنا اتنين يله..
نرمين :أوكي ..
سيف : كويس فين بئه اختك رندا؟؟
نرمين: في اوضتها
سيف:واخوكى رجب؟!!
نرمين:هو تحقيق ولا ايه...طلع قال راوح لوائل ابن عمك.......
نرمين: سيف خد كوبايت انور قالى عاوز نس كافيه ومرجعش
سيف:وراح فين هو كمان؟
نرمين: والله معارفه ياخويه حال أنور اليومين دول مش عاجبنى ودايمآ يرجع متأخر قوى.ولسه مرجعش من امبارح..
سيف ( وهو مستغرب) : من امبارح؟؟
نرمين أرتبكت وبتحاول تصحح الغلط : لااهو قال را ....س..س....
سيف بما انه اكبر اخواته وهو حاسس أنه المسؤول عن البيت مكان ابوه الي أربع وعشرين ساعه .. سكران ويدور فى الشوارع ..سيف هو الأب للبيت .. وبيعوض كسل ابوه بمشاريع عمه ... ويساعد اخواته ...ويحمي اخوانته من ان ينحرفون كل شي على راسه ..امه سبتهم ..وابوهم سيبهم قبل امهم ..والفضل يرجع له ولنرمين لانهم حافظوا على الاسره من الدمار...
وفي الوقت ده سمعوا صوت فرامل عربيه... وبعدها دخل أنور و هويتمرجح مع أنغام الموسيقى الي كان يسمعها من الهدفون فى ودنه ويرددها وراه
سيف: أنور كنت فين؟؟!!
انور مشى من قدامه من غيرميرد عليه ولاحتى يبصله
سيف صرخ فيه: أنور وقف انا بكلمك
أنور بصله بكل برود بعد مانزل السماعه من ودنه: نعم ..عاوز ايه.
سيف0 كنت فين ومع مين كنت سهران لدلوك؟
أنور : مع أسامه
سيف0 مستغرب من الي قاله انور : أسامه ...اسامه ؟؟؟
أنور: أيوه أسامه ولد عمي...... ليه فيها حاجه حضرتك عندك مانع ولا حاجه..
سيف ( والحمق باين عليه من كلام أنور): ومن امته بتمشى وتسهر مع أسامه ..... وكمان عندي مانع......وكمان انته عارف أسامه وطريقه حياته الوسخه المتتنهيش من كل شى غلط...
انور: والله انا مش شايف حاجه غلط عليه..مفيش ارجل منه فىالدنيه كلها0
سيف : كويس..انك مش شايف...ولا حتشوف طول منته ماشى معاه.بص لنفسك وشوف شكلك.أسمع والله لو شفتك معاه مره ثانيه حتندم مدا حياتك..
أنور: سيف أنا مش صغير علشان تقلى امشى مع مين وممشيش مع مين..
سيف: أنت أخوي وخايف عليك
أنور:أيوه ايوه اديك قلتها انت اخويه مش ابويه.
(سيف كان الغضب ماليه ازاى اخوه الي تعب معاه وبتربيته .. وبذل كل جهده يحميه من سن المراهقه يتقلب بلشكل ده خلال كم يوم غاب فيها عن البيت .....(ردد بصمت) ... كله من أسامه )
سيف: احترم نفسك ومتكلمنيش بالطريقة دى
انور.0 مشى ومعطلهوش اى اهتمام000
لكن سيف وقف وقطع عليه طريقه: صدقني لوطلعت مع الي أسمه أسامه لكسر راسك سمعنى
انور حس بخوف من نظراته : خلاص....... وبعدين متعملهاش فيلم.
سيف كان بيمد ايده على اخوه بس تدارك الوضع وطلع من البيت والحزن ماليه قبل ميأزى اخوه...
نرمين كانت تسمع كلامهم من المطبخ راحت ورى سيف تناديه : سيف ... سيف ...بس مردش عليها.
أنور :سيبك منه عاوز يعمل فيها كبير..
نرمين:والله حرام عليك ..اخوك عاوز مصلحتك
أنور : أه اه ..خل يروح أنا ريح انام ...مليش نفس اخنق نفسى علشانه
نرمين جلست على أقرب كرسي تبكى حظها الي خد منها أمها وعطاها أبو سكيرآ وأخوا بينهار..

((كفايه صدمات))
في المكتب وقف حسن
مصدوم من كلام ابوه أيه البيقوله واه البحصل ده والخربطه البتحصل..واه البيسمعه ده....
عاوزه يجوز حنان.... يجوزها.... لامستحيل هو مفكرش غير في سالى ....سالى الوحيدة الي بيحبها ... لا.. مش حيكسر حبه وياخد حنان عشان أبوه......ماراح يدوس على قلبه على شان خاطره ..مش يخلف بوعده سالى....
الأبو: ها ايه رئيك... حنان بنتى وأعرفها كويس وعمرك محتلاقى زيها وهى مش حتلقى زيك....
حسن بأرتباك : بس يابابا أنا مبفكرش في الجواز..
الأبو: أنت راجل دلوك ولازم تفكر فيه ولا امته حتفكر فيه انت كبرت كفياك.....
حسن بقلق: حتى لوفكرت ماقدرش آخد البنت الي أنت تختارها المفروض انا أختارها..
ابوه استغرب من كلامه : ياحسن انت تعرف حنان هي ماشاالله عليها الي قايمه بالبيت كله ومعتقدش انك راح تشوف أحسن من حنان زوجة ليك..
حسن ساكت مش مصدق الي بيحصل الاول افتكر ابوه بيهظر معاه...
حسن:بس يا بابا حتى لو فكرت انى اجوز ماعتقدش ان حنان هي الحختارها ...
أبوه واعصابه بدت تنشد ماكانش متخيل ان حسن حيرفض حنان : وأنت من امته تطلع عن شورى .. أنا قلت حتاخد حنان ..يعني بتاخدها وإذا حبيت انك تعصيني وتبين انك تقدر ترد كلا مي وتطلع عن شوري بعد العمر ده كله براحتك
حسن : لا ..بس يا..
أبوه ماعطهوش فرصة يكمل كلامه وطلع بسرعة
حسن سند جسمه على الحيطه: ليه يا بابا بس كده....ليه عاوز تعذبني ..ليه عاوز تموتنى ..والله حرام لوكان أسامه مكاني مكنتش تقدر تجبره لانه جبار على الكل .... أناالوحيد الحيطه المايله واسمع كلامك ومقدرش ارفضلك طلب.والله لو اجبرتونى حتتفنونى حى .حرام.سالى هى الحب الوحيد ومش حفرط فيها ابدآ ولو على رقبتى..مستحيل
فهد كان بيكلم نفسه ويحاول يطمن نفسه أن ابوه ما مش حيجبره ..... وان هو بس العارف مصلحته ....... واكيد حيفهم أن مصلحته مع سالى لو فهمه هو بنفسه أن سالى هي الأنسانة الوحيدة الي يتمناها ..لكن لو أبوه اصر حيعمل ايه .(.هو لازم يكلم سالى ويخليها تقرر تتزوجه باسرع وقت .. واما ابوه مش حيوافق لوقاله احبها ..اكيد حيرفض وحيقول بنت عمك احسن منها ..وبلا حب ولعب عيال ...)
في الحظة دى والأفكار خلاص حطمت راسه دخل عليه سيف ...... سيف ولد عمه وهو بمعزة أخوه واكثر هم مثل الروح الوحده الي فى جسدين و يجمعهم قلب واحد وأفكارهم وحده وميولهم واحد......... ضحكهم مع بعض وحزنهم مع بعض بأختصار هم أخوان .....
حسن أرتاح لماشاف سيف وعاوز يكلمه بموضوع الزواج..... وهو عارف ان سيف الوحيد الي يقدر يغير راي ابوه .... لأن ابوه معتمد على سيف في كل صغيره وكبيره من امور الشركة.... وهو الوحيد الي ماسك أمورها بعد ابوه عشان كده هو الثقة عند أبوه...
حسن بصوت مشوش: اهلن سيف
سيف مردش على حسن والغضب باين عليه
حسن أستغرب منه وقبل ميسأله عن سبب حمق
تكلم سيف وشرر بيطير من عينه:حسن .... انت عارف اني بعتبرك ذى أخوي وبعزك واحترمك .... لكن لازم تعرف اني كتر ما مبحبك أكره اخوك .... فارجوك لوعاوز محبتنا وصدا قتنا تستمرأبعد اخوك عنينا
حسن وهو متعجب من كلام سيف ومتفاجئ منه فى نفس الوقت: أخووي؟؟؟
سيف : أيوه اخوك هوفى حد غيره أسامه أخوك اس البلاوى من اول ممشى مع أخويه وهو حالته ماتسر لاعدو ولا حبيب
حسن لسه مستوعب: اخوك رجب ولا أنور
سيف :حنصطعبط ....أنور بيرجع وش الفجر او الصبح كل يوم...
حسن بدا يفهم:وبعدين وانا مالى.
سيف :هو مالك لانه اخوك..
حسن حيرته هل الأتهامات والمصايب الموجهة له :انت عارف أخويه كويس أسامه عنيد وراسه ناشفه مبيسمعش لحد ولا يخاف من حد...
سيف ضرب بيده على المكتب :شووف يا حسن لومبعتش اخوك عن اخويه لانته صاحبى ولا ابن عمى ولا اعرفك..
حسن حزن من الكلام متوقعش ان ابن عمه يقول كده وبلزات نهرده وهو محتجله ....
سيف شاف حالة حسن .... فكر فى الكلام الي قاله: اسف سامحنى ياصاحبى .... انت عارف اخوك غاظنى معلش متزعلش .... أنا عارف انك غيره خالص .... بس انوراخويه وانا خايف عليه من طريق أسامه..
حسن قعد ساكت يبص لسيف وعنيه محمره نزلت دمعة على خده حاول يمسكها لكنه مقدرش ولما نزلت من عينه مسحها بسرعة قبل ميلحظها سيف لكن لاحظه سيف وشافها..
سيف مش مصدق ان حسن ممكن يبكى ....وبلزات علشان كلام ميستهلش عن اسامه وبزات انهم ضريو على الشكوه منه..
سيف: انت بتبكى؟؟
حسن وهو بيحاول يبتسم : لا لا
سيف :برده كده مش عيب الرجاله تبكى....مكنتش اعرف ان كلامى حيزعلك كده معلش ياخى
حسن:---------
سيف :حسن....احكيلى مالك
حسن : سالى ياسيف سالى
سيف محتار : مالها سالى ؟؟
حسن:حتروح من يدى
سيف مستغرب : وتروح فين وليه ....فهمنى ياحسن متقلقنيش
حسن:بابا عاوز يجوزنى
سيف فتح عنيه على الاخر : تتجوز ؟!مين
حسن نزل راسه تحت: حنان
ناصر زادة حدة أستغرابه : حنان؟ حنان مين .... (سحب نفس بصوت )حنان بنت عمى محمود
حسن :أيوه
سيف ابتسم :كويس الف مبروك يا صاحبى.
حسن رفع راسه :مالك انت اجنيت ولا ايه انت عارف كويس ان قلبى مفهوش غير سالى ومستحيل افكر فى غيرها..
سيف :ايوه صح انا نسيت سالى ..وبعدين حتعمل ايه.؟
حسن: هو خلانى حتى نطقت حرف
سيف مستمر في اسئلته =طيب حتقله ايه
حسن:مش عارف يا سيف حاسس ان راسى حتنفجر خلاص انت عارف قلبى بينبط بكل دقه سالى سالى سيف بمرح ونظره حلوه:ياسلاملم هههههههه
حسن :والله انت فاضى انا بحكيلك همى وانت بتهزر..
سيف :اوكى شويه شويه عليه ....كلنا عندنا مشاكل ولا نست أنور وأسامه..
حسن: سيبك منهم .... المهم انا عاوزك تساعدنى .... وتدينى رايك
سيف ونظراته تحولت للجدية :انت عاوز رائى بصراحه
حسن :انتى بتقول ايه انت عارف ان رائيك هو رائيى ولا انت مش عارف كده....
سيف بصوت ثابت :اكيد طبعآ .... واذا كنت عاوز رايى خد حنان وتبع كلام ابوك ..وسيبك من لعب العيال ...سالى متنفعش للجواز ومش بتاعت جواز ...هي بتفكر فى الحب والدلع بس...
حسن مكنش متوقع صاحبه وابن عمه حيوقف مع ابوه ضده يا خساره
حسن من غير وعي سأل سيف :ليه كده؟؟
سيف =ليه دى فكر انت فيها بنفسك ....
وبص سيف للساعة المعلقة على الحيطه : انا اتأخرت لازم امشى
.... وطلع وترك حسن مذهول من الحصل منه..
منتظر ردودكم
وانتظرو مفجات اكثر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنسان
عضو جديد
عضو جديد



عدد الرسائل : 23
تاريخ التسجيل : 08/08/2007

اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى Empty
مُساهمةموضوع: رد: اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى   اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى I_icon_minitime18/10/2007, 9:08 am

[size=24]
الجزاء الثالث

((فينك من زمان ))
حنان وسوزان في الغرفة والساعة كانت عشره الصبح
سوزان لسه صاحية من النوم بتكلم حنان اختها الي كانت تلبس بنطلون وتيشيرت:حنون حنحن
حنان عارفه دى نغمة سوزان لماتقولها اكيد عاوزه حاجه وراها مصلحة :نعم عاوزه ايه؟
سوزى: عاوزه اروح معاكى الكليه
سوزى متعلقة بأختها حنان لأخر درجة وشايفها القدوة ليها في حياتها .... وعشان كده كانت بتحب تطلع معها أي مكان تروحه .... وخصوصا الكليه .... سوزى بتحب العالم ده بتحس ان عالم جديد وكل حاجه فيه حلو غير عالم المدرس ولعب العيال الصغيره .... تحب تلف فى الكليه الواسعه وتخش الكفتيريات..وخصوصآ ان نهرده مرحتش المدرسه..وبتحب تضحك مع اصحاب اختها ومبيخلوش حد اله ويتريقو عليه..
حنان:اجنيتى انتى ياك..
سوزان:انا مرحتش المدرسه علشان اجى معاكى..
حنان: والله .... براحتك .... العيب مش عليكى العيب من الوزير تروحو براحتكم....وفى الاخر تقولو الثانويه العامه صعبه
سوزان:انتي حتخدينى ولا لا
حنان : مقدرش نهرده
سوزان :ليه؟؟
حنان :انتي لسه ملبستيش ومش جاهزه وانا معايه المحاضرة احسن اتأخر.
سوزان فطت من السرير :بس دقيقه
حنان طلعت من الغرفة:خليها مره تانيه
سوزان عارف ان الموضوع ده مش حيجى اله بعد شهر.
راحت ورا حنان وقالت بزعل:حنون
حنان نزلت ولا حتى بصت :معلش حبيبتى اتخرت والله
سوزى راحت غرفتها وهي تتنطط وتبرطم...
حنان ركبت العربيه حركت المفتاح بس مشتغلتش العربيه جربت مرة مرتين بس العربيه مش عاوز تشتغل ...:يعنى حبكت دلوك وانا متأخره يا ربى....
طلعت من العربيه ونادمت أختها:سوزى سوزى
سوزى اول مسمعت صوت حنان رمت البطنيه من عليها وطلعت من غرفته وهى فاكره انها صعبت عليها : نعم
حنان=ارمى مفتاح العربيه التانيه
سوزان : ليه ملها عربيتك
حنان:خربانه .... ادينى المفتاح
سوزى بدلع: أروح معاكى طيب.
حنان: انا مش حامله دلوك خلصى
سوزى:خلاص مفيش مفتاح .... شفتي يوم ليكى ويوم عليكى ( وطلعت لحنان لسانها )
حنان : بلاش بياخة انا عملتلك ايه علشان تقولى كده ....انا اتأخرت
سوزان : انا وماما طلعين وعوزين العربيه ....اتصلى بدعاء خليها تجيلك
حنان طلعت تليفونها وادعت فى قلبها ان دعاء متكنش طلعت يا رب وطلبت الرقم..
حنان:دعاء انتى فين رحتى الكليه
دعاء :بسم الله الرحمن الرحيم ....مالك فى حاجه بتتصلى بدرى كده ومن غير صباح الخير
حنان :معلش يا روحى
دعاء: ههههههه ..حنون مالك انتى زعلتى صح
حنان : لا طبعآ .... بس قوليلى رحتى الكليه ولا لسه...
دعاء : لا .ليه
حنان: ممكن تعدى عليه نروح مع بعض
دعاء: اكيد ....ده حاجه تسعدنى....مالك مكسوفه ولا ايه؟
حنان : لا بس عربيتى خربانه
دعاء : مسافه الطريق اكون عندك.
حنان : اوكى ...يله باى
دعاء :باااي
دعاء كانت صديقه حنان الروح بالروح وفي نفس الوقت جيرانهم يعني تربو مع بعض في شارع واحد
حنان ودعاء واميره حتى نرمين شله وحده لكن نرمين وامير قسم آداب لكن حنان ودعاء قسم علمى يعنى مختلفين فى ده بس..
صوت السياره صحه حنان من ذكرياتها .... واول مارفعت عنيها وشافت العربيه وقفت مصدوومة
كان صفوت اخو دعاء هو الي السايق..صفوت .. خطيبها السابق...هي ليه تقول السابق .. لسه مكنتش راضيه ان سوزان تقول كده عليه ...حنان فى الاصل خجولة وبتتكسف لما بتركب مع حد من قريبها فأيه رائيكم لما تركب مع ولد جيرنها وكمان خطيبها السابق..!!!!((رجعت نطقت السابق)).. ايوه خطيبها الي ماشافتهوش من شهور ...حنان وصفوت كان بيلعبو دايمآ مع بعض من صغرهم ..صفوت عشقها وتقدم لها ..حنان فرحت و طارت من الفرح يوم مخطبها..لكن اراده غصب عنهم فرقتهم من بعض...ارادة عمها وامها ...عمها بصفة ولي امرها رفض الجواز ...هي واسقه ان عمها بيحبها ..لكن دى تقليد العيله ..وصفوت مش من علتنا ...وختمت امها الموضوع لما قالت (كل واحد يشيل عاره)
يومها بكت حنان دم مكان الدمووع..ولما مرت الشهور تعودت على كده وبدا ظهور صفوت يخف في حياتها .... ومحدش عرف بموضوع الخطبوبه الا اشخاص قليلين امها ..وعمها ..وطبعا صاحبت عمرها دعاء..دعاء برغم ان حنان رفضت الزواج من اخوها...الا انها فهمت الموضوع ....على ان عمها موش راضى يجوزها بسن ده...طبعا مقللهاش ان عمها رفض الجواز نهائيا...اما ابوحسن كان له سبب ثاني برفض المتقدم لحنان... وصفوت عشمان فى ربنا وان الوضع حيتعدل..
حنان لامت دعاء ان مقلتلهاش انمش هى السايقه كانت اتصرفت وخلت حد يوصلها.
دعاء شاورت بأيدها لحنان وهي بتقول:حنان يله اتأخرنا
مشت حنان بخطوات مرتعشة وكأن قلبها حيطلع من صدرها :
حنان: اس ..السلام
دعاء+صفوت:وعليكم السلام
صفوت بص لحنان:عامله ايه؟
حنان بخجل: ها..ايوه ..الحمدالله
دعاء فى الوقت ده علت المسجل الي كان فيه اغنية اجنبية وقعدت تغني معاهم .. وشويه شويه انسجمت مع الأغنية وبدئت تعليى صوتها اكتر واكتر راح صفوت يبص للمسجل ويوطيه ورفع يده يحمد ربه : يارب انا لا أسألك ردالقضا ولكن اسألك الطف فيه.
دعاء:صفصف حرام عليك خليني اسمع
صفوت ماردش عليها ووجه سؤال لحنان: انتي متأكدة ان دى صحبتك؟
حنان ابتسمت من غير مترد.
صفوت غير المحطه وداها على الاخبار
دعاء :فى حد يسمع اخبار على الصبح
صفوت:امال الناس تسمع ايه على الصبح..
دعاء:قرآن
صفوت :يامى انتى سخنه ولا حاجه.... ومد يده ليتأكد من حرارتها
دعاء خدت الكتاب الي فى يدها وضربته على خفيف
حنان كانت فى الكرسي الوراني ماتت من الضحك عليهم
صفوت كان بيشوفها من المرايه ومنبهر بيها...هو صحيح مشفش حنان من زمان بس متوقعش انها تتغير بالسرعة دى وتحلو قوى......
عيونها الحنينه وبسمتها الطفولية لسه متغيرتش والغمازات الي بانت عند ضحكها نفسها الغمزات الي كانت تظهر لها لما يلعب معها وهو صغير....اه لوعمها وافق ...لامته حينتظر ..؟ والله خساره ليه رفضوا الجواز كان زمنها مراتى..
حنان لحظته ورفعت عينها للمرايه وتشابكت نظراتها مع صفوت فنزلت راسها بسرعة وبدت خدودها تحمر وتسارعت دقات قلبها
فجأة صرخت دعاء :وقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــف
صفوت مكنش منتبه للطريق كان هايم فى المرايه ووقف بسرعه وهو خايف ومرعوب.
ولما بص فى الشارع وملقيش حاجه صرخ بدعاء: مالك؟؟ ايه فى ؟؟ ليه صرختي؟؟؟
دعاء : لا بس عاوزه اشتري الدكان ده.
..دعاء رجفته وخوفته .... كان متوقع انه لما يلتفت يلقى نفسه خابط عربيه او عمود على الصرخه دى .... الي تخوف حتى المنتبه وزاى هومكاش منتبه للطريق كان يشوف ملامح حنان وقتها,
صفوت:جاكى لكمه فى ظورك .. والله العظيم انتي .....
دعاء فتحت باب العربيه حتنزل
نادتها حنان بخوف : دعاء تعالي تأخرنا مفيش وقت للعب العيال.
دعاء: حنان احنا متأخرين متأخرين .... وانا مش حتأخر بس ثواني
حنان الصراحة ماكانتش خايفه انها تتأخر .... كانت خايفة من فكرة انها تكون وحدها مع صفوت
صفوت حس بأرتباكها فقال لاخته :خلاص دعاء خليكى معاها انا اروح اشتريلك مع انك ماتستاهليش علشان رجفتينى..
دعاء: انت حتزلنى.... انا رايحه اشتري ادم فيها زل..
صفوت=وعلى ايه انا حشتريلك
لما رجع كان معاه كيس كامل كله فصدق وبندق ولب
دعاء :ايه ده يا خويه انت جايب للكليه كلها الجعانه
حنان ضحكت لأن فهمت تقصد ايه بالجعنين اكيد نرمين وأميره الهمهم الأول والأخير بطنهم
صفوت يسأل :من المفجيع دوله؟؟!
دعاء ضحكت وهي بتقول : الشله مبخلوش حاجه

(( اختلاط المشاعر ))
حسن كان بيتكلم فى التلفون بعصبية
حسن بحده:سالى افهمينى لازم اشوفك.
سالى: انت افهمني انا مشغولة قوى نهرده
حسن قلب من الحده الي الرجاء :ارجوكى سالى الموضوع مهم
سالى لسه مصره على رايها :صدقنى انا مشغوله نهرده مقدرش ….
حسن: حاولي عاوز اشوفك باى طريقه
سالى استغربت من إلحاحه .... هي بتترجاه كل يوم علشان تقابله ويعتذر بشغله ودلوك هو الي بيترجاها:لدرجه دى الموضوع مهم
حسن رد بسرعة : ايوه
سالى : احاول
حسن فسر كلمة احاول على انها اكيد :اه رائيك الساعه خمسه فى حور محب..
سالى: اوكي الساعة خمس يمكن اقدر
حسن : خلاص اشوف هناك
سالى: اوكي
قفل حسن السكه .... وقعد يعد الكلام الي راح يقوله لها لازم يفهما ان موقفهم خطير .. صح ان هو منهاش موضوع الجواز مع ابوه ..لكن حيفهمه أن هو الي لازم يختار شريكة حياته مش غصب .... ولكن اذا اصر ابوه على رايه حيقوله ان فى بنت من عائلة محترمة وطيبة عاجبته وعاوز يجوزها
وهي الوحيدة الي تناسبه كزوجة للمستقبل .... هو متأكد ان ابوه اول ميعرف مين هي البنت ومين بتكون بالنسبه له مش حيرفض وعلى ألاساس ده قال اكلم سالى بموضوع الجواز ويوضح لها الأسباب
حسن فاق من احلامه بدخول اخوه أسامه لسه راجع من سهرته ..أسامه دخل على اخوه من غير سلام ولا كلام واتجه للسلم على فوق
حسن :ايه يا أسامه السلام لله
أسامه:اف ارغى ياكوكو
حسن اضايق من رد أخوه : مالك تتفتف انا بقلك السلام حتى تاخد اجر... كفاية خطايه
أسامه:انجز يا عم الدرقمن..
حسن: ايه انجز دى ....انت مش عاوز اجر من الله
أسامه متملل وعاوز يطلع فوق :والله دى طريقتى ونظامى فى الكلام وانت براحتك خلص الكلام..
حسن كان زعلان قوى وكفايه مشاكل هومخنوق منه من اول مكلمه سيف عليه.
حسن:بقلك ياسمسم انا اخوك الكبير صح .... وبعدين تعال احنا مش كفايه بلويك رايح تسحب عيال الناس معاك ... سيب أنور فى حاله احسلك.
أسامه :اخويه الكبير. الكبير كبير ....اما انور انا مبضربش حد على ايده علشان يمشى معايه ... وانت ولد عمك الكتكوت التانى ده نفضولى شويه ..مخك ياننس
حسن :احترم نفسك ومتقلش على سيف كده
أسامه: انا محترم نفسي غصبا عنك يا سوسو ادم كبير مش نفعاك
حسن بتردد: شوف والله لو مش ماسك اعصابى كنت حطيتك تحت الارض ..
أسامه وهو يبتسم وبعين استهزاء:ياسلام ..اوعا وشك لشطان يغشك.
حسن: والله االكلام ملهوش عازه معاك
أسامه: ههه...دور عليه يمكن تلقه بس فى النور ولا تاخد كشاف
حسن: انا بكلمك كويس اعدل كلامك معايه
أسامه: راحو الحجرين فينك يا ننس
وطبطب بأيده على حسن
والحركةدى حمقت فهد وخلته يصرخ بأسامه :اوعا ايدك يحقير يخمار
أسامه تعصب من كلام حسن ورفع يده بيضرب حسن لكن أسامه حس انه عيب ورجع ايد لتحت..
حسن بدا الشرار يطلع من عيونه : انت متستاهلش ان حد يحبك ولا يشوف مصلحتك ولا تستاهل اخت تبكى عليك..
أسامه على رغم من عصبيته وغضبه من كلام حسن اخوه الا ان الكلمات الأخيرة شدت انتباهه وسأل وهو غير مستوعب : اختي تبكى ؟؟؟؟؟ ليه؟
حسن في ثورة من غضبه ماوزنش كلامه وطلع كل الي فى قلبه:
والله اسأل نفسك......انت السبب سكران وبتاع نسوان ومحشش ولا حاجه عدله فيك...
والبنت اصحابها ماخلوش كلمه ماقالوها عليك قدامها ومن وراها وانت حضرتك قاعد تتمسخر ولا على بالك
أسامه حس بضيق والم من كلام اخوه .... حس انه حقير ... عاوز يروع لاخته يستفسر منها عن الكلام الي ان قاله.... لكن حسن مسكه
حسن:مترحش هى حلفتنى مقلكش علشان متزعلش وتحس انك غريب عنينه وعلشان متأذيش اصحابه كمان .. بتخاف على شعورك وانت حاطط بسمعتها وسمعتنا تحت الارض .. (سكت حسن شوي وكمل لما لاحظ نظرات الندم بعيون أسامه )......مسكينه والله كل مدخلت عليهااشوفها تبكى بسببك ... أنت تغلط وهي تتحمل ... واذا رحت تكلمها دلوك متلومش غير نفسك
بعد الجملةدى راح حسن وترك أسامه يفكر راح الموعد لكن حاسس بخنقه ومش متحمل اكتر من كده وطلع وقفل الباب وراه وسايب اخوه فى حيره والم...
أسامه لسه تحت تأسير الصدمه كان بيلوم نفسه ويعاتبها أنا ليه عملت كده حطمت امال ابويه والام الحنينه الدهانى ربنا بعد امى ماتت واخوا اكتر مش شققاتى وسبت المدرسه وشغلى وكسرت احلامى ليه كده ...علشان كاس وقعده طريه اخس .ربنا عوضنى بأم حنونه واخوات يحبونى يخساره .. وطلعت آهه مكتومه
في هذا الوقت طلعت أميره مبلله من بعد الدش ولسه ملفوفه بلروب وجسمها كله ميه سلمت على أسامه لكن مكنش منتبه لها ..كان بيفكر ازاى قدرت تتحمل الألم والمشاكل من غير متحكيله .... ديه اميره الي كان بيعتقد انها مدللة وطلباتها كلها اوامر ازاى خبت فى قلبها كل الام ديه
اميره:هاى..رحت فين.
أسامه: نعم ...لا ابدآ هنا معاكى
اميره تغمز له : ها عليه انا الكلام ده الواخد عقلق يتهنابه..
أسامه=أي قلب ياميرو انا لسه شايف الدنيا.. وعرفت ان ماعنديش قلب ذى الناس .... سامحيني يااختي سامحيني متزعليش
اميره: أسامه لا أنت مش انت مش معايه
أسامه: انا معاكى بس بفكر
اميره:خلاص اسيبك مع نفسك انا رايحع لماما بتنادم
اسامه دلوك كان بيكلمها بس هي طلعت بسرعة و قفلت الباب

----000000
حسن كان بطريقه للقاء سالى وتذكر لما دخل على اميره كانت تبكي بس بدون صوت حتى انه ماعرفش الابعد ما شاف عيونها محمره وكلها نظرات الم ...سألها اذا كان فى حاجه مضايقها بس ماجاوبتهوش فأصر بسؤاله
وقتها أنفجرت وتكلمت : حسن انا تعبت خلاص وكرهت روحت الكليه بحس ان كل البنات يعرفون ان أسامه اخويه وكل يوم وحدة تقابلنى تكلمني عنه .... وانا اسكت واهز راسي ماقدرش اقول انه اخويه ولا اقدر انكر انه أخويه..
أنا تعبت تعبت ونامت على حضنه و هو ظل منصدم من كلامها المفاجئ مسكينه اخته كل ده شيله في قلبها ولا راضيه تقول لحد ... وهي بتقوله : اذا كنت بتعزني ياحسن متقولهوش ولا تحكيله
حسن: بس يا ...
اميره: اذا كنت بتعزني
وانفجرت تبكي مرة ثانيه لكن مش بس هم أسامه المديقها..لكن هموم كتيرلكن مش قادره تحكى لكن موضوع اسامه هو الصحه هموم الباقيه..
وصل حسن حور محب كافيه على طربيزه لاصقة في الشباك كانت الدنيا بتمطرلكن خفيفه وقعد يتأمل الميه النازله على زجاج الشباك..
(( اوتار الحب ))
الساعة 3 حنان ودعاء كانوا قعدين فى الكفتريا بتعت الجامعه
وطلبوا كوبيتن عصير مانجوابالجوافه
دعاء: ايه يحنان عوزه نوصلك البيت
حنان: لا ..حشوف سوزان وماما يعدو عليه
دعاء : براحتك
حنان اتصلت بسوزان الي كانت في المدرسة ....
سوزان بعد مشت حنان الكليه اتصلت على صحابها وقلتلهم يله نروح المدرسه .

فى الفصل سوزان سمعت تلفونها يرن وكانت مخلياه صامت لأن طبعا الموبايل ممنوع بالمدارس فى وسط الحصص.
سوزان بصوت واطي :ألو
حنان:ايوه انتى فين...وموطيه صوتك ليه؟
سوزان مرديدش تقول لاختها فى المدرسه علشان متزلهاش :انا فى السينما
حنان: اه فى السينما مره وحده...طيب عدى على اختك حبيبتك
سوزان:خلصى عاوزيه ايه
حنان:خلص الفيلم
هند:لا لسه
حنان :انتى مش قلتيلى طلعه مع ماما
سوزان: لا غيرت الجدول
حنان: عندنا جداول دلوك...طيب تقرى تعدى عليه؟
سوزان: لا بحضر الفيلم
حنان: علشان خاطرى
دعاء لما عرفت ان سوزان مش حتقدر تعدى على حنان خدت الموبايل بالقوه من يد حنان وكلمت سوزان
دعاء: أيوه يا سوزى
سوزان= بسم الله الرحمن الرحيم .انتى طلعتى منين عفريت
دعاء: ههههههه من المصباح السحرى بقلك اه انا حوصل حنان.
حنان بتحول تاخدالموبايل منها لكن مستحيل دعاء متعلقة بيه
سوزان: اوكي ...عاوزه اشوف الفيلم خلصو
دعاء: اخ منك
في هالوقت ده جت ميمى صديقة سوزان الي كانت تراقب ليهم الوضع ومن قربت مدرسه تقلهم عشان مطبش عليهم فاجئه لان كل بنت بتعمل حاجه مكياج ولعب ودلع .... وسوزان اول مشافت ميمى راجعة ليهم قفلت التلفون
وعلى الطرف الثاني
دعاه: أختك دى قليلت الادب قفلت السكه فى مشى
حنان: يمكن البطاريه خلصت وانتى عارفه السينما اشبكه فيها ضعيفه..كنت عاوزه اكلمها
دعاء :مش مشكله..وانتى عوزها تسيب السينما وجيلك ده بوعدك
لسه حنان حترد عليها وسمعت صوت صفوت بينادم اخته
وده الكانت خايفه منه حنان ...صفوت ماتقدرش تركب معاه صح هو لطيف وحبوب لكن هي بتحس بالأحراج كل متفتكر موقف اهلها منه ورفضهم له ومعاه بتحس ان قلبها مش على بعضو..هي حاطه كل املها ..انها بعد ماتخلص الكليه تكلم امها وعمها فى الموضوع...بس بتتمنا محدش يتقدملها فى الوقت ده....
وقفت في مكانها تفكر تركب لو لا...
لكن دعاء مخلتش ليها اي فرصة عشان تفكر سحبتها من يدها وركبتها العربيه
دعاء اول مادخلت سلمت على اخوها : هاي صفصف
صفوت وهو بيتحرك بلعربيه:ايه صفصف دى تكلمى كويس
وبص لحنان :اذيك ياحنان عمله ايه؟
دعاء:منته لسه سألها الصبح
صفوت: وانتي زعلانه ليه
دعاء:ايوه علشان بتسئلنى انا كل سنه مره
صفوت:انا كل يوم معاكى فى البيت وشايفك...لكن حنان كل سنه مره
دعاء:بس انا بشفها كل يوممممممممممممم
صفوت :انتى حاجه وانا حاجه..
دعاء بدلع : انت مش مهم يا بابا
صفوت : اه ... أنا مش مهم وبص لحنان الي كانت هيمانه : حنان ايه رائيك انا مش مهم؟
دعاء كانت بتغمز ليها يعني قولي لا
حنان حبت تضحك معاهم فهزت راسها لا وضحكت
سوزى: واااااااااو انا لو مكانك اروح اتفن نفسى حى.
صفوت حب يخوفهم ويضحك عليهم .... داس على البنزين بقوة عشان يخوفهم .... وحنان وسوزان لصقوا بالكراسي وقعدو يصرخو
سوزان:خلاص خلاص انت احسن واحد فى الدنيا .
حنان من الخوف مقدرتش تتكلم كان لسانها مربوط وبعدين صرخت:ايوه احسن واحد
صفوت وهو يدوس اكتر مين احسن؟
حنان ودعاء بصراخ: انت ..
صفوت قعد يضحك عليهم بعد مخوفهم
صفوت:دا بس قرصه ودن علشان تردو كويس ....وكمان علشان الصبح رجفتينى....وتبطلى تعمليها.
دعاء بمسكنه:حاضر مش حعملها تانى.
حنان قعدت تضحك على كلام دعاء بصلها صفوت فى المراية وابتسم ليها وهي بعد مشافته اتكهربت من النظرة أصلا كله على بعضه يهبل شعره الأسود وخشمه الصغير ونظراته القتالة
بعد ماوصلو ...حنان كانت غارقانه في عالم الخيال تذكر طفولتها وأيامها الحلوه معه ..وبعدين افتكرت عمها وكلامه: قلت لا ومش عاوز كلام زياده.
حنان:هو كويس ومفهوش عيب
ابوحسن: انا عارف انه كويس ومفهوش عيب .
ريم : طيب ليه ...مش
ام حنان تقاطع بنتها :حنان عيب اسمعى كلام عمك..هو عارف مصلحتك
حنان جريت على غرفتها ونامت على السرير تبكى ...
صفوت: حنان وصلنا..حنان
حنان كانت غارقه بتفكيرها صحها كلامه وفاقت ونزلت .
حنان قبل متقفل الباب بصوت واطي:شكرآ.معلش تعبتك
دعاء: العفو معنه ميستهلش
ضربها صفوت على راسها :اسكتى .....العفو انا معمتلش حاجه اى خدمه انتى تؤمرى..
اتكسفت حنان ونزلت راسها فى الارض..
صفوت عجبه شكلها وهي مكسوفه وقال فى نفسه ايه الحلاوه دى
حنان بعد ماودعتهم دخلت البيت وتفاجأة شافت عمها حسين في الصالة
فى الجزاء القادم اشوفكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الله يرعانى
خادم الجميع
خادم الجميع
الله يرعانى


عدد الرسائل : 1412
Localisation : فى قلب يسوع
تاريخ التسجيل : 04/06/2007

اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى Empty
مُساهمةموضوع: رد: اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى   اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى I_icon_minitime23/11/2007, 9:49 pm

جميله قوى القصه ربنا يباركك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://launch.groups.yahoo.com/group/clear-heart/
 
اوتار الحب.قصه من اجزاء.الجزاء الثانى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
البابا كيرلس :: القسم الترفيهى :: منتدى القصص العامه-
انتقل الى: